Zoeken
  • EdgarNijdam

Verbeter je Vaardigheden.



Talent heb je van nature, vaardigheden worden enkel en alleen ontwikkeld door uren en uren en nog eens uren te investeren. Het spreekwoord “tijd is geld” gaat hierbij niet op. Ikzelf zeg liever “investeren in tijd levert geld op”. We kunnen iedere dag iets beter worden door onszelf nieuwe vaardigheden aan te leren.


In de afgelopen 7 maanden heb ik mezelf nieuwe vaardigheden aangeleerd, die ik tot voor kort niet voor mogelijk hield. Ik noem er een paar: werken met Canva, het ontwikkelen van een nieuwe website, het schrijven van blogs, het ontwikkelen van webinars, het ontwikkelen van een eigen blueprint en een nieuwe brandstory, het opnemen van filmpjes, het samenstellen van een team van experts en het opzetten van een podcast. Het heeft me werkelijk honderden uren gekost en tegelijkertijd een boost aan energie opgeleverd. Ik kan oprecht zeggen dat ik beter ben geworden, als mens en als ondernemer.


Als ondernemer en professional heb je een steeds meer vaardigheden nodig om je te onderscheiden in jouw branche. Wil je een authentiek personal brand ontwikkelen dan heb je vaardigheden nodig die jouw merk ondersteunen en je helpen om de juiste impact te creëren Zonder deze vaardigheden zal het je niet lukken.


Personal branding houdt zich bezig met de voorkeuren en percepties van je publiek, maar in feite is het primair gericht op het verbeteren van jou als persoon en je personal brand.


Hieronder vindt je een lijst met vaardigheden die je nodig hebt bij het beoefenen van personal branding, samen met inzichten over wat je moet weten over hard skills, oftewel de vaardigheden die je gebruikt voor je carrière.


Persoonlijke vaardigheden (soft skills)


Vraag je je soms af waarom je meer talent hebt in vergelijking met anderen, maar er nooit voor wordt erkend? Er zijn veel slimme en getalenteerde mensen in de wereld, maar slechts weinigen krijgen de erkenning die ze verdienen. De manier hoe je met anderen omgaat, kan het grote verschil zijn in hoe succesvol je bent.


Je denkt misschien dat je een revolutionaire marketing directeur bent, een visionaire bedrijfseigenaar of een professional met het potentieel om te slagen, maar dit zal je pas zijn als je het mensen laat weten. Je zult je grote doorbraak niet vinden als je jezelf niet in de schijnwerpers zet.


Of je het nu leuk vindt of niet, persoonlijke vaardigheden brengen je naar de top.

Als je een succesvolle carrière wilt opbouwen, moet je je persoonlijke vaardigheden versterken. Kansen zullen verdwijnen als je je vaardigheden niet in de schijnwerpers zet.


Belangrijke soft skills die nu gevraagd worden zijn: ownership, strategisch denken, oplossingsgerichtheid, doorzettingsvermogen, communicatieve vaardigheden, nieuwsgierigheid, doelgerichtheid en teamwork


Het hebben van geweldige persoonlijke vaardigheden begint met het vastleggen, leren en toepassen ervan. Dit vereist dat je lef ontwikkelt dat je nog nooit hebt gehad. Investeer in tijd en blijf positief, wetende dat je dergelijke vaardigheden op tijd onder de knie kunt krijgen.



Non-verbale communicatieve vaardigheden

Onder non-verbaal wordt verstaan: alle communicatie zonder woorden. Het kenmerk van communiceren is dat we dat zelfs doen als we niets zeggen. Op de markt is een gulden een daalder waard, maar in de communicatie is de eerste indruk veel meer waard. Daarom is het zo belangrijk om de juiste aandacht te besteden aan je non-verbale communicatie. Denk hierbij aan je uiterlijk, oogcontact, handgebaren, gezichtsuitdrukking en luisteren. Non-verbale communicatie helpt te begrijpen wat we voelen of denken over anderen. 65 tot 75 procent van onze communicatie is non-verbaal en deze speelt dus een hele belangrijke rol in onze communicatie. Kleding vaardigheden Veel mannen en vrouwen gebruiken kleding om een ​​statement te maken. Net als lichaamstaal zegt ook de manier waarop mensen zich kleden iets over hen. Door middel van kleding kun je uitdrukken in welke stemming je bent of hoe je wilt dat anderen jou zien. Met de juiste kleding kun je veel bereiken. Je bent succesvoller, je wordt serieuzer genomen, je legt de nadruk op je kwaliteiten, je onderscheidt je van anderen, je toont respect, je krijgt de aandacht, je groeit in de gunfactor, je komt over als expert en uiteindelijk krijg je de opdracht.




Kleding en communicatieve vaardigheden bepalen of anderen al dan niet aan je verzoek voldoen, je informatie vertrouwen, je toegang geven tot besluitvormers, je een bepaald salaris of vergoeding betalen voor opdrachten, je inhuren of je producten en diensten kopen.

Hoe jij je presenteert, heeft een grote invloed op jouw carrière. Bovendien heeft je gedrag en uiterlijk invloed op de relatie met je collega's.


Het is belangrijk dat je een duidelijk idee hebt van wat voor indruk je wilt dat anderen van je hebben en dat je ijverig genoeg bent om stappen te ondernemen om dit te bereiken.


Als je je kleedt, kleed je dan eenvoudig en met stijl. Leidt niet af, wees niet respectloos en wees niet lui. Te veel huid laten zien en onjuiste kleding dragen, zorgen voor een arme professionele indruk.


Vaardigheden op het gebied van sociale media en bloggen


In de professionele wereld zijn de sociale media de toegangspoort tot onze loopbaanontwikkeling. Het is een platform geworden waar je je connecties kunt uitbreiden en volgers kunt verzamelen.


Professionele sociale-mediasites zoals LinkedIn hebben duizenden werknemers geholpen hun carrière te ontwikkelen door hen bloot te stellen aan kansen zoals functies en opties die ze delen met andere professionals. Door sociale media te gebruiken, toon je jezelf als een open boek, klaar voor een carrière groei.


Blogs daarentegen verschillen naargelang hun doel. Je kunt je kennis verspreiden of je kunt je ervaringen delen. Een blog draagt eraan bij dat jouw werk bekend wordt in de wereld.


Mijn belangrijkste advies voor professionals die hun carrière willen laten groeien, is 'begin vandaag nog met bloggen'. Bloggen blijft een must-have voor je carrière. Dankzij bloggen en sociale media bereik je meer potentiële werkgevers, klanten, partners of investeerders dan alleen op kantoor.


Wellicht heb je al eens een blog geschreven met het doel je als expert en personal brand in de markt te zetten. Ja, ik weet dat het een opgave is, maar geloof me de aanhouder wint altijd.



Meetbare, functionele of technische vaardigheden (hard skills)


Hoe heb je je eerste jaren als werknemer of ondernemer doorgebracht? Blijf je verbeteren? Heb je iets belangrijks bereikt of geleerd? Of deed je dezelfde dingen die je werden gevraagd toen je begon? Of het nu gaat om kunst of media, techniek of architectuur, bedrijfs- of geneeskunde, iedereen moet af en toe leren en zichzelf opnieuw uitvinden.


Een professional zijn, houdt niet op bij een ijverige werker. Zelfverzekerd zijn om te zeggen dat je competitief bent, betekent dat je zeker weet dat je het in je hebt om aan de top van je kunnen te staan.


We leven in een competitieve wereld. Wees je bewust van de actuele gebeurtenissen met betrekking tot je beroep. Is er een innovatie, een nieuwe koers of een nieuwe ontdekking? Wat ze ook mogen zijn, je zou de eerste moeten zijn die het weet.


Blijf jezelf bijscholen. Het maakt niet uit of het uit een boek of een seminar komt, zolang je maar weet dat je altijd kunt groeien als professional.


Conclusie


Wanneer je je personal brand wilt ontwikkelen, ben je je eigen PR, schrijver, manager en organisatie. Als je je eraan committeert, moet dat wat je mensen elke dag laat zien je gewenste merk zijn.


Vind jezelf opnieuw uit. Vind altijd manieren om je vaardigheden te laten zien, want niemand zal ooit weten dat je iets te laten zien hebt, tenzij je het naar voren brengt. Ga online om jouw werk de eer te geven die het verdient. Blijf jezelf verbeteren, zodat je erop kunt vertrouwen dat je jezelf als expert op de markt kunt brengen. Deze nieuwe vaardigheden zijn jouw wapenfeiten. Ze kunnen je hele carrière van pas komen.


Vergeet niet om hierbij trouw te blijven aan jezelf. Het doel van personal branding is om de originele jij onder de aandacht te brengen met vaardigheden die je voorbereiden op een succesvolle carrière.


Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker. Met zijn verhaal, levenslessen en boodschap over “Tailor your Personal Brand” zit hij regelmatig aan tafel bij bedrijven en geeft hij lezingen over dit boeiende onderwerp. De nieuwe brandstory die hieruit ontstaan is, is “The Tailored Man in Blue. It is you. Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de man in het pak! Het gaat om jou!

28 keer bekeken

Hoofdstraat 124

3972 LD  Driebergen-Rijsenburg

edgar@edgar-n.nl

0343-511013

©2020 Edgar N. - NL002148971B67