Zoeken
  • EdgarNijdam

Van MASSA naar een JEANS op MAAT!

Bijgewerkt: mei 29




We leven in een bewogen en veranderende wereld. Het woord ā€˜KLIMAATā€™ staat hierin centraal. Boeren protesteren in grote aantallen tegen de nieuwe stikstofregels, Greta Thunberg, een meisje van 16 zet met haar kraakheldere boodschap en indrukwekkende resultaten politieke leiders en mensen aan het denken. Tesla breekt in Nederland met zijn Tesla model 3 records en zorgt ervoor dat elektrisch rijden definitief op de kaart staat. De Duitse auto-industrie is zich aan het heruitvinden en heeft behoorlijk last van het Tesla effect. 2e hands diesel en benzine autoā€™s van Mercedes, BMW en Audi worden alsmaar goedkoper. De politiek stimuleert duurzaamheid met lage bijtellingen, milieu investering aftrek en tal van andere ideeĆ«n.


Echter, in eĆ©n van de meest vervuilende industrieĆ«n gebeurt er helemaal niets. Sterker, de vraag naar goedkope kleding is nog nooit zo hoog geweest. Weten we welke consequenties aan het kopen van ā€˜fast fashionā€™ jeans zitten? En hoe kunnen we deelnemen aan de duurzame moderevolutie? Welke impact heeft jouw jeans op deze aarde?

Wist je dat de productie van Ć©Ć©n spijkerbroek 7.000 liter water vervuilt! Een spijkerbroek vervuilt net zoveel water als je lichaam in tien jaar tijd verbruikt. Oftewel, de productie van Ć©Ć©n spijkerbroek vervuilt zevenduizend liter water. De hele keten: van katoenplant, garens maken, verven, stonewash ā€¦ dat proces vervuilt 7.000 liter water.ā€

De katoenindustrie is een van de grootste industrieƫn in de wereld en produceert ongeveer 23 duizend ton per jaar. Katoen is een dorstig en moeilijk gewas, dus om de oogst sterker te maken gebruiken sommigen boeren pesticiden en chemicaliƫn. Op deze manier lukt het om de enorme vraag naar katoen bij te houden. De katoenindustrie is daardoor een van de meest water-consumerende en vervuilende industrieƫn ter wereld. En daar stopt het niet bij. Bij het maken van ruwe katoen in denim en daaropvolgend in jeans, zijn veel verschillende tussenstappen nodig. Eerst moet het garen worden ingekleurd met de klassieke blauwe kleurstof, die het milieu zwaar belast door het gebruik van veel water en chemicaliƫn.

Ik kan niet in de toekomst kijken en begrijp ook dat er veel spijkerbroeken nodig zijn om de wereldbevolking te kleden. Misschien komt er een tijd dat we een subsidie krijgen voor de aankoop van een Jeans op Maat die op een eerlijke en duurzame manier gemaakt wordt. Wil je alvast zoā€™n jeans hebben? Je bent van harte welkom! Letā€™s change the way of buying Clothes!

Edgar Nijdam

Authentic Personal Branding


Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, ā€œTailormade for Menā€. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker. Met zijn verhaal, levenslessen en boodschap over ā€œTailor your Personal Brandā€ zit hij regelmatig aan tafel bij bedrijven en geeft hij lezingen over dit boeiende onderwerp. De nieuwe formule die hieruit ontstaan is, is ā€œThe Tailored Man in Blue. It is youā€.


0 keer bekeken

Hoofdstraat 124

3972 LD  Driebergen-Rijsenburg

edgar@edgar-n.nl

0343-511013

ā€‹

Ā©2020 Edgar N. - NL002148971B67