Zoeken
  • EdgarNijdam

Mijn top 7 lessen uit 2020



2020, het was me een jaar. Vorig jaar maart sloeg de pandemie in als een bom. Voor de horeca, de culturele sector, de retail, de hospitality, de evenementen branche, de reiswereld en zo kan ik er nog een aantal noemen, zijn de gevolgen niet te overzien. We zitten in de overlevingsmodus en proberen de schade zo klein mogelijk te houden en hopen op betere tijden.


2020, het was me een bijzonder jaar. Een jaar van reflectie en transformatie. Een jaar waarin we als samenleving ons bewust zijn geworden van de kernwaarden van het leven. Een jaar waarin nieuwe businessmodellen zijn ontwikkeld en waarin de virtuele wereld harder is gegroeid dan we ons hadden kunnen bedenken.


Voor mij was 2020 een jaar van verbinden, leren, inspireren en groeien. Als kleine zelfstandige ondernemer heb je altijd de mogelijkheid om te veranderen, jezelf opnieuw uitvinden en nieuwe wegen in te slaan. Ik heb 2020 met beide handen aangegrepen om een nieuwe betere versie van mezelf te ontwikkelen. Ik heb nieuwe gewoontes in mijn leven ontwikkeld, veel energie gedeeld en ben productiever geweest dan ooit. Ik ben enorm gegroeid in zichtbaarheid en heb de moed verzameld om dingen te doen die ik nog nooit had gedaan. Ik heb mijn lessen geleerd en weet dat ik beter ben geworden in wat ik doe.


Graag deel ik mijn 7 belangrijkste lessen met je die ik in 2020 heb geleerd:

1. Stel dat deze crisis permanent is?


Als je nog steeds hoopt en wacht tot de dingen weer zijn zoals ze waren, heb je waarschijnlijk geen veranderingen aangebracht. Covid-19 is hier om te blijven. Zelfs als het zou verdwijnen, zal het nog een behoorlijke tijd duren als alles weer “normaal” is. Toen de wereld eenmaal op slot ging en ik me realiseerde dat ik in de hoek zit waar de klappen vallen, ben ik me gaan ontwikkelen en content gaan verzamelen en creëren. 2021 wordt het jaar dat ik naast mijn bestaande business, nieuwe verdienmodellen introduceer. Wanneer dingen om ons heen veranderen, moeten we aanpassen en transformeren.


2. Zakelijke must-do’s: online zichtbaar zijn en werken aan personal branding.


Veel gezonde bedrijven bedrijven zijn door de crisis hard geraakt. Dit is natuurlijk heel triest en de gevolgen zijn voor velen dramatisch. Natuurlijk kan je de crisis de schuld geven en met je armen over elkaar afwachten. Je kan deze tijd natuurlijk ook gebruiken om je zichtbaarheid te vergroten, waarde te leveren en je personal of corporate brand te ontwikkelen of te verbeteren.


Live-evenementen zijn voorlopig een taboe, het is voorbij. De enige manier waarop mijn bedrijf kan overleven en bloeien, is als ik mijn nieuwe identiteit en business op een manier ontwikkel die toekomstbestendig is. Dit betekent dat ik alles in het werk zet om online een verschil te kunnen maken.


3. Speel om te winnen


Toen je opgroeide, heb je hoogstwaarschijnlijk je leraren of ouders tegen je horen zeggen: “Doe gewoon je best, dat is het enige dat telt”. In het afgelopen jaar ben ik er echter achter gekomen dat je best doen niet genoeg is: ‘‘Doe niet je best, doe wat nodig is en doe dat nog beter”.


Als je iets gaat doen, ga dan helemaal door. Dat is de enige manier om er bovenop te komen en het allemaal de moeite waard te maken.


4. Kies je om je te laten afbreken of kies je om jezelf vorm te geven?


De situatie waarin we leven is voor iedereen hetzelfde. Soms winnen we en op andere momenten verliezen we. Natuurlijk delen we niet dezelfde worstelingen, maar het komt erop neer dat iedereen worstelt. De vraag is: laat je je door die slechte tijden naar beneden halen? Of kies je ervoor om je te voeden en vorm te geven tot de beste versie van jezelf? Klinkt cliché, maar denk er eens goed over na..


Retail herenmode heeft het moeilijker dan ooit. Ik prijs me gelukkig dat ik 10 jaar geleden al een belangrijke transformatie heb gemaakt en m’n winkel niet vol heb hangen met dure merkkleding. Ik lever alleen maatkleding en heb mijn aanbod uitgebreid met jeans op maat, polo’s op maat en carcoats op maat. Smart casual gaat een steeds belangrijker plaats innemen en hier heb ik op ingespeeld.


Daarnaast heb ik hard gewerkt aan mijn TAILORING model, blijf ik trouw bloggen, staat mijn podcast, “The Tailored Man in Blue, It is You” als een huis en heb ik veel zin in de nieuwe ontwikkelingen die ik in het afgelopen jaar heb voorbereid.


Het komt allemaal neer op je aanpassen en niet toestaan ​​dat externe factoren je verslaan. Zoals het gezegde luidt: ‘‘Als er een wil is, dan is er een manier”. Vertrouw er altijd op dat je een uitweg zult vinden.



5. Aanvallen, niet terugtrekken.


Wat doen de meeste mensen als er zich een ramp voordoet? De meeste mensen verstoppen zich. Ze trekken zich terug omdat dat als een vorm van bescherming wordt gezien. Maar soms moet je in de aanval gaan.


In 2020, toen de meeste bedrijven aan het krimpen of sluiten waren, groeide ik in mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik investeerde in mijzelf en transformeerde stap voor stap naar de persoon die ik mezelf heb voorgespiegeld. Ik vraag mezelf regelmatig af op welke manier en in welk deel van mijn leven ik in de aanval kan gaan. Hoe sta jij hierin?


6. Druk op pauze.


In juli van 2020 begon de regering minimale beweging toe te staan. Na drie maanden van lockdown spraken we weer af met familie en vrienden. Voor mezelf (en ik denk voor de meesten), was dit het moment waarop we het leven leerden waarderen.


Soms raken we zo verstrikt in het najagen van onze dromen, doelen en ambities dat we vergeten dat het leven in beweging is. Het feit dat er in 2020 zoveel levens verloren zijn gegaan, raakt me echt.


Ik realiseerde me dat quality time doorbrengen met degenen die voor mij het belangrijkst zijn, het allerbelangrijkste is. Wie zijn de mensen die het belangrijkst voor je zijn? Wanneer was de laatste keer dat je jij ze de volledige aandacht schonk? Druk op de pauzeknop en wees aanwezig in het moment.


7. Bereid je niet voor op het moment, bereid je hele leven voor op dat moment.


In 2020 heb ik diverse webinars, virtuele evenementen en video’s ontwikkeld. Het enige wat ik nog nodig heb, is de moed om deze te introduceren. De enige reden waarom ik dat kon doen, was omdat ik mijn vaardigheden verbeterde. Wetende dat de retail in herenkleding verandert en personal branding steeds belangrijker wordt, heb ik geïnvesteerd in trainingen, een nieuwe website, apparatuur en sociale media. Ik investeer in mijn eigen personal brand, zodat ik steeds zichtbaarder wordt, waarde lever en vertrouwen creëer

.

Of je nu een bedrijfseigenaar bent, een 9-5 medewerker of wat je ook doet in je leven. Vraag jezelf af: ''Welke nieuwe vaardigheid heb ik ontwikkeld? Wat kan ik beter of anders doen”?


Het is bekend dat de toekomst van het zakendoen online is en toch beschouwden veel bedrijven dingen als vanzelfsprekend en zeiden: “We gaan ooit online onze business opbouwen”. En zonder waarschuwing was daar de dag dat de wereld virtueel ging. Natuurlijk hebben we niet altijd controle over wat er om ons heen of met ons gebeurt. Maar ben je bereid je toekomst en je geluk aan het lot over te laten? Wat als je geluk eigenlijk alleen maar een voorbereiding is op wat komen gaat. Pak jij je kans?


Een fantastische quote van Jim Rohn is:


“Je kunt meer krijgen dan je nu hebt, omdat je beter kunt worden dan je nu bent”.

Ik wens je het beste in 2021!


Dankjewel alvast voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!

Ik hoop je een keer te ontmoeten in mijn "Tailored Man in Blue' showroom", waar ik jouw het podium geef, en voeg me gerust toe aan jouw netwerk.

Verbind, Leer en Inspireer en Groei met Stijl in je Pak!

Een stijlvolle groet,

Edgar Nijdam


Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft het T.A.I.L.O.R.I.N.G. model ontwikkeld.


Vandaag de dag werkt Edgar met CEO's, ondernemers, leidinggevenden, coaches en influencers in verschillende branches. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen: “Maak maatwerk van je leven"


“The Tailored Man in Blue. It is You. Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de man in het pak! Het gaat om jou!


Samen gaan we de wereld een beetje mooier maken. Jij hebt het talent om te transformeren. Met jouw aandacht, attitude en authenticiteit weet je de juiste mensen aan te trekken. Jij hebt het imago dat inspireert. Jij neemt de leiding neemt over je eigen, zodat je de leider wordt van je eigen toekomst. Je ontwikkelt je continu. Op deze manier bouw je aan duurzame resultaten en relaties. Met jouw authentieke personal brand en verhaal maak je impact. Je onderscheid je en valt op in je groeiende netwerk. Je doet waar je goed in bent en leeft je potentieel en dit maakt je gelukkig.


Het is mijn missie om een stijlvol, authentiek en inspirerend netwerk op te bouwen, waar mee we een podium creëren en miljoenen mensen kunnen helpen en inspireren. Kan ik jou verwelkomen in mijn netwerk?

49 keer bekeken0 reacties

Hoofdstraat 124

3972 LD  Driebergen-Rijsenburg

edgar@edgar-n.nl

0343-511013

©2020 Edgar N. - NL002148971B67