Zoeken
  • EdgarNijdam

Is personal Branding een hype of een must?

Bijgewerkt: sep 18



Elke carrièrecoach, goeroe en expert schreeuwde het de afgelopen jaren van de daken: “Bouw een personal brand”! Het is een soort van modewoord geworden en je zou bijna denken dat het zijn waarde en glans heeft verloren.


Als ondernemer in de maatkleding branche ben ik wars van trends in mode en ga ik altijd voor stijl. Mode is wat mij betreft niet meer van deze tijd. De mode zorgt voor overvolle winkels, erbarmelijke arbeidsomstandigheden, impulsieve aankopen en is bovendien slecht voor moeder aarde.


Ik geloof dan ook in stijl en vanuit deze context zie ik personal branding als het ontwikkelen en opbouwen van je eigen en unieke stijl, waarbij je je kernwaarden en kwaliteiten voor de volle 100% inzet om op een zo positieve mogelijke manier over te komen. Het ontwikkelen van een smetteloze kledingstijl, het werken aan je houding en uitstraling en het opbouwen van een sterk imago zijn hierbij van groot belang. Zie deze als de basics voor het ontwikkelen van een sterk personal brand.


Personal branding gaat echter verder en is echt belangrijk en bovendien leuk en leerzaam. Het is zeker geen hype en ik kan dit zeggen uit persoonlijke ervaring. Voordat ik mijn personal brand begon te ontwikkelen, was ik net als iedereen. Ik had een mooie carrière, maar niets in wat ik deed, viel meer op dan wie dan ook. Ik was niet de eerste die in de maatkleding slaagde en ik zal zeker niet de laatste zijn. 'Net als iedereen' zijn is het probleem, en toen ik dat eenmaal besefte, besloot ik om een ​​personal brand op te bouwen en naast mijn werk als maatkleding specialist me te ontwikkelen en te investeren in het onderwerp authentic personal branding.


Veel mensen doorlopen hun carrière en vragen zich af waarom ze geen promoties, betere vacatures of toegang tot lucratieve zakelijke kansen krijgen De reden is dat ze geen personal brand hebben. Een personal brand is belangrijk, omdat het je onderscheidt van de rest in jouw branche. In een tijd waarin de concurrentie om banen en kansen ongekend hoog is, is het cruciaal om een ​​personal brand te ontwikkelen, omdat het je boven de concurrentie plaatst.


“Steek met je hoofd boven het maaiveld uit”

Precies 5 maanden geleden besloot ik dat ik beter wilde worden en wilde veranderen. Ik had niet echt een concreet idee in gedachten. Ik wist gewoon dat als ik hetzelfde zou blijven doen als wat ik in de afgelopen acht jaar heb gedaan, ik over 5 jaar dezelfde persoon zal zijn die ik 5 maanden geleden was. Ik keek diep in mezelf en vroeg me af welke waarde ik anderen zou kunnen bieden. Wat ik uiteindelijk besefte, was dat ik een enorme expertise had opgebouwd in het adviseren over stijl, persoonlijke presentatie, uitstraling en imago. De stap om daar personal branding aan toe te voegen voelde als een vanzelfsprekende.


De afgelopen 5 maanden waren een ongelooflijke reis. Als gevolg van de ontwikkeling van mijn personal brand heb ik nu al kansen gekregen die ik me nooit had kunnen voorstellen. Ik heb nu al contact gehad met mensen en bedrijven die me kansen boden die ik voorheen nooit had gekregen. Dat is misschien wel een van de grootste voordelen van het bouwen van een personal brand. In plaats van te zoeken naar kansen, vinden kansen jou.



In onze samenleving zijn we getraind om gemiddeld te zijn. We zijn ervan overtuigd dat normaal zijn oké is en omarmd moet worden. Normaal zijn is niets meer dan te kiezen voor middelmatigheid. De vraag is: “Wil je middelmatig zijn”? Wil je echt doorgaan met je leven zonder het de kracht te geven om je eigen toekomst te bepalen? Zo niet, dan is het raadzaam om een personal brand te bouwen. Een goed gebouwd personal brand zorgt ervoor dat je onmisbaar wordt. Wat er ook gebeurt in de wereld, of er nu een recessie is, een inkrimping van het bedrijf waar je werkt of andere externe factoren; je zal nooit een kans missen.


“Nothing changes if nothing changes”

Personal branding blijft een populair onderwerp op sociale media, maar zoveel mensen hebben er zoveel tegenstrijdige dingen over te zeggen.


Sommigen begrijpen wat personal branding werkelijk is. Ze leveren interessante en inspirerende artikelen en voegen waarde toe. Ze helpen bij het vinden van goed passende banen en waarschuwen dat het tijd en moeite kost om het eerste diepgravende werk en onderzoek te doen bij het ontwikkelen van je personal brand.


Anderen roepen maar wat en noemen zich experts die ons voortdurend van verkeerde en misleidende informatie voorzien.


Deze misleide stemmen vertellen ons dingen als:


“Personal branding is. . . ”:


Een voorbijgaande hype die binnenkort zal worden vervangen door een volgende trend.

De manier om jezelf te positioneren als expert in jouw vakgebied.

Ego-strelen en een kans om over jezelf op te scheppen.

Een handige slogan voor je LinkedIn-profiel, cv en e-mailhandtekening.

Je ticket om veel geld te verdienen.

Het pad om beroemd te worden.


Met zoveel lawaai om het woord personal branding is het geen wonder dat zoveel mensen in de war zijn over wat personal branding eigenlijk is.





Graag geef ik je mijn mening over elk van de misplaatste punten hierboven:


1. Personal branding is geen voorbijgaande hype.

In feite is het proces om te onderzoeken wat je onderscheidt van je concurrentie al tientallen jaren onderdeel van het zoeken naar werk en persoonlijke marketing. Personal branding kan in de toekomst een andere naam krijgen, maar het concept en de aanpak zullen waarschijnlijk hetzelfde zijn.


2. Als je niet echt een expert in je vakgebied bent, lieg er dan niet over.

Als het erop aankomt, kun je niet aan de verwachting voldoen. . . en dan heb je je reputatie aangetast door je opgeblazen beweringen.


3. Beschouw personal branding niet als opschepperij.

Het gaat er echt om eerlijk te zijn over het beste dat je te bieden hebt. Als je geweldige dingen hebt bereikt die je als een geschikte kandidaat neerzetten, doe je er verstandig aan om je potentiële werkgevers hiervan zonder opsmuk op de hoogte te stellen. Zie het als het opleiden van mensen over jouw unieke manier waarmee je hen kunt helpen.


4. Personal branding is zoveel meer dan een slogan.

Een handige slogan die goed smoelt en gemakkelijk van de tong glijdt, betekent niet dat je je merk hebt gedefinieerd. Je hebt het werk niet gedaan. Besteed tijd aan het uitzoeken van wat jou onderscheidt van anderen. Personal branding is geen hobby, maar serieus werk.


5. Het gaat niet om veel geld verdienen.

Het gaat om de waarde die je levert en met je authentieke personal brand zal geld uiteindelijk op je pad komen. Maar als je rijk wilt worden, is er veel meer nodig dan je personal brand te verspreiden. Je personal brand kan je helpen een goedbetaalde baan te krijgen of je eigen business op te zetten.


6. Beroemd worden is niet noodzakelijk.

Tenzij het je doel is beroemd te worden en je hebt wat 'het' is dat mensen beroemd maakt, zal je personal brand alleen waarschijnlijk geen superster van je maken.



“Don’t be anyone’s hype. Be your own rockstar”

Nu is de tijd om te bouwen en jouw deel in een groeimarkt in te nemen. Als jij die expert bent en een niche vindt in jouw werkgebied en de waarde begrijpt van authentieke personal branding dan moedig ik je aan om hiermee aan de slag te gaan. Bepaal wat jou uniek en waardevol maakt en communiceer duidelijk wat je waarde onderscheidt van je concurrenten wanneer je netwerkt en solliciteert naar jouw droombaan of bouwt aan je eigen succesvolle bedrijf.


Je personal brand helpt bij het genereren van chemie en energie. Het brengt je gemakkelijker in contact met mensen waar je graag mee werkt. Je personal brand zorgt ervoor dat bijzondere dingen gebeuren, omdat jij iets te bieden hebt wat niemand anders heeft.


Kortom: Negeer de hype en investeer tijd en moeite in het onderzoeken van wat jou

onderscheidt van je concurrenten op de arbeidsmarkt.


De volgende blog in de "A-Z Authentic Personal Branding Stories" gaat over de "I" van inspireren. Een authentiek personal brand is een inspiratiebron voor anderen.



Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker. Met zijn verhaal, levenslessen en boodschap over “Tailor your Personal Brand” zit hij regelmatig aan tafel bij bedrijven en geeft hij lezingen over dit boeiende onderwerp. De nieuwe brandstory die hieruit ontstaan is, is “The Tailored Man in Blue. It is you. Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de man in het pak!


62 keer bekeken

Hoofdstraat 124

3972 LD  Driebergen-Rijsenburg

edgar@edgar-n.nl

0343-511013

©2020 Edgar N. - NL002148971B67