• EdgarNijdam

Ik wens je heel veel zekerheid.



Een goede studie, een goede baan, huis kopen en settelen. Wat een goed leven!

Je maakt veel uren voor je werkgever en wordt daarvoor goed beloond. Je gaat 3 keer per jaar op vakantie, regelmatig uit eten en je verwent jezelf en je partner zo nu en dan met mooie cadeaus.


Dit zou je zo maar 30 jaar kunnen volhouden, toch? Een uitspraak die me onlangs raakte, is:


“Je kunt 30 jaar leven of je kunt 30 jaar lang ieder jaar hetzelfde jaar leven”.

Ik denk dat veel mensen het laatste koesteren, want dat geeft zekerheid. Ik ken iemand die al 25 jaar bij Schiphol werkt. 25 jaar lang een goed inkomen, een leuke baan en leuke collega’s. Nu knijpt ze hem en leeft ze in grote onzekerheid over haar werk bij Schiphol, waar iedereen vreest voor zijn baan.


Ze is 49 en heeft zich in de afgelopen jaren nooit afgevraagd of haar baan zekerheid garandeert. Ze heeft nooit om zich heen gekeken en zich niet verder ontwikkelt en is bang voor wat gaat komen. Ze vraagt zichzelf constant af: “Zit er nog wel iemand op mij te wachten straks”?


Schiphol is niet het enige bedrijf waar het personeel er zonder pardon uitvliegt. Nog een paar grote en bekende bedrijven waar flink de bezem doorheen wordt gehaald zijn Booking.com (5000 mensen), KLM (5000 mensen), TUI (8000 mensen), AirBnB (1900 mensen), Tripadvisor (900 mensen), NS (2300 mensen).

En vergeet natuurlijk niet allerlei kleine en middelgrote bedrijven die op dit moment in zwaar weer zitten, waaronder veel horeca en winkels.

Het is een somber stemmend beeld. Door al die angst zullen werkgevers, ook als de economie langzaam weer opkrabbelt, huiverig zijn weer vast personeel aannemen.

Ik zeg hiermee niet dat je geen baan moet nastreven of dat je zelfstandig ondernemer of zzp'er moet worden. Wat ik wel wil zeggen is dat het nu belangrijk is om nieuwe inkomstenbronnen te genereren, zodat je niet meer alleen van een inkomen uit werk afhankelijk bent of nog erger, een uitkering.

Het opzetten van extra inkomstenbronnen is in de tijd waarin we leven meer dan mogelijk. Ook voor jou zijn er dingen die bij je passen en je extra geld kunnen opleveren.

Sommigen van jullie die dit lezen zullen denken: “Jeetje Ed, ik moet inderdaad aan de slag, maar waar moet ik beginnen"?


"Wat de meeste mensen willen is niet kennis, maar zekerheid".

Zelf ben ik in maart van dit jaar begonnen met het ontwikkelen van nieuwe inkomstenbronnen. Ik heb personal branding als onderwerp uitgekozen, omdat de betekenis ervan me aansprak en het dicht bij mijn bestaande werk paste.


Vanuit mijn bestaande bedrijf ben ik aan de slag gegaan en heb ik de trainingen aangeschaft die ik hiervoor nodig had. Wil je weten wat ik vanaf maart allemaal heb gedaan?


  • Ik heb met Canva leren werken.

  • Ik heb met Designrr leren werken.

  • Ik heb in Wix een nieuwe website ontwikkeld (www.edgar-n.nl).

  • Ik ben gaan bloggen en dit is alweer mijn 26e blog.

  • Ik heb 2 e-boeken geschreven die ik binnenkort gratis weggeef.

  • Ik heb 2 webinars ontwikkeld die ik volgend jaar ga geven.

  • Ik heb een nieuwe brandstory ontwikkeld, The Tailored Man in Blue.

  • Ik heb een eigen podcast, The Tailored Man in Blue, it is you.

  • Ik ben op Facebook, LinkedIn en Instagram een stuk zichtbaarder.

  • In samenwerking met Pre-Skilling is www.edgarnijdam.com gebouwd.

  • Ik heb mijn eerste Expert Strategie sessie gehouden met 9 experts bij Hermonde in Bennekom.

  • En ik heb veel nieuwe en inspirerende mensen leren kennen.


Wellicht ben ik nog iets vergeten, maar Ik ben zo blij dat ik deze stappen heb genomen en dat ik tijd en geld in mezelf heb geïnvesteerd met als doel mezelf opnieuw uit te vinden en mezelf te verbeteren. Na een half jaar zie ik al resultaten en voel ik me sterk en energiek.


Betekent dit dat ik al nieuwe inkomstenbronnen heb? Nee, dat nog niet, maar ik heb wel een voorsprong gecreëerd door mezelf te ontwikkelen en weet zeker als ik de stappen blijf nemen, nieuwe inkomstenbronnen ontstaan.

Wat ook nog eens een hele leuke bijkomstigheid is: “Ik geniet ervan, ik leer ervan en het geeft me energie en mijn personal brand is gegroeid”.


Zoals ik al vaker zei in mijn vorige blogs: “Of je het nu wilt of niet, je hebt een personal brand. Dat wetende, als je nieuw bent in deze professionele wereld, begin je met een relatief schone lei. Dit geeft je de mogelijkheid om jouw personal brand vanaf nul op te bouwen.


Een sterk personal brand kan je echt op weg helpen, wanneer het tijd is om op zoek te gaan naar een nieuwe baan of andere uitdaging.

Als je nieuw bent in het spel van personal branding, ontdek dan deze vijf stappen om vanuit het niets je personal brand op te bouwen:


1. Bepaal je doelen.


Waar wil je heen? Waar je je ook bevindt in je carrière bij het opbouwen van je brand, het is essentieel om je doelen te achterhalen, zowel de korte als lange termijndoelen zijn belangrijk.


Wat wil je studeren? Wat zijn je passies? Waar ter wereld zou je willen wonen? Voor welk bedrijf zou je graag willen werken? Al deze vragen zijn nu belangrijk, zodat je kunt beslissen hoe je je personal brand vorm wilt geven.


2. Zet je levensgeschiedenis op papier.


Het volgende deel van je personal brand gaat over je verleden. Maak een lijst van alle ervaringen die je hebt met betrekking tot je doelen. Denk hierbij aan onderwijs, stages, banen, vrijwilligerswerk of iets anders wat relevant is. Al deze ervaringen maken een groot deel van je personal brand uit. Bovendien kun je deze gebruiken om je verhaal te vertellen van wie je bent en wat je hebt bereikt. Verhalen zijn de basis van je personal brand.


3. Zorg voor een consistente aanwezigheid op internet.


Maak accounts aan op Google, Facebook, Twitter en LinkedIn als je dat nog niet hebt gedaan. Sociale media is een geweldige manier om jezelf op de voorgrond te plaatsen in zoekmachines, wat uiteindelijk je personal brand een boost geeft.


Bovendien moeten je e-mailadres en al je accounts op deze sites consistente en professionele gebruikersnamen hebben (bij voorkeur een afgeleide van je eigen naam). Je zou ook dezelfde professionele foto op al je profielen moeten hebben. Nogmaals, consistentie maakt het gemakkelijker om te vinden en geloofwaardiger.



4. Leer hoe je je kan onderscheiden.


Gebruik je collega's voor ideeën, maar vind zelf een manier om uniek te zijn. Gebruik hun methoden in jouw eigen missie. Je onderscheidt je nog meer als je verder gaat dan de standaard sociale media profielen. Het hebben van een persoonlijke website is een fantastische manier om op te vallen. Slechts zeven procent van de andere werkzoekenden heeft er een.

Bovendien versterkt het bijhouden van een blog en/of het schrijven van gastblogs op websites in jouw branche jouw personal brand.


5. Breid je netwerk uit.


De laatste stap is om naar buiten te gaan en mensen te laten weten wie je bent. Maak contact met mensen op sociale media en woon netwerkevenementen bij met dezelfde mentaliteit. Zorg ervoor dat mensen met je willen praten, want je hebt iets interessants te vertellen.


Als mensen je kennen als de sterke professional die je bent, zullen ze je eerder helpen als je een volgende carrière stap overweegt.


Als je elk van deze stappen hebt uitgevoerd, heb je een mooi begin gemaakt. Let echter op: “Je personal brand is nooit echt af”. Je hebt een eerste stap gezet en zal het nu verder moeten vormgeven en versterken. Je merk zal groeien naarmate je nieuwe ervaringen opdoet en nieuwe mensen ontmoet.


Ik houd je in de gaten en vergeet nooit:


"Je kunt meer hebben dan je nu hebt, omdat je beter kunt worden dan je nu bent".

Dankjewel alvast voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!

Ik hoop je een keer te ontmoeten in mijn "Tailored Man in Blue Showroom", waar ik jouw het podium geef, en voeg me gerust toe aan jouw netwerk.

Verbind, Leer en Inspireer en Groei met Stijl in je Pak!

Een stijlvolle groet,

Edgar Nijdam



Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft het T.A.I.L.O.R.I.N.G. model ontwikkeld.

Vandaag de dag werkt Edgar met CEO's, ondernemers, leidinggevenden, coaches en influencers in verschillende branches. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen: “Maak maatwerk van je leven"


“The Tailored Man in Blue. It is you. Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de man in het pak! Het gaat om jou!


Samen gaan we de wereld een beetje mooier maken. Jij hebt het talent om te transformeren. Met jouw aandacht, attitude en authenticiteit weet je de juiste mensen aan te trekken. Jij hebt het imago dat inspireert. Jij neemt de leiding neemt over je eigen, zodat je de leider wordt van je eigen toekomst. Je ontwikkelt je continu. Op deze manier bouw je aan duurzame resultaten en relaties. Met jouw authentieke personal brand en verhaal maak je impact. Je onderscheid je en valt op in je groeiende netwerk. Je doet waar je goed in bent en leeft je potentieel en dit maakt je gelukkig.


Het is mijn missie om een stijlvol, authentiek en inspirerend netwerk op te bouwen, waar mee we een podium creëren en miljoenen mensen kunnen helpen en inspireren. Kan ik jou verwelkomen in mijn netwerk?


84 keer bekeken0 reacties