• EdgarNijdam

Hoe zet je personal branding in voor gelukkigere hersenen?



Afgelopen week was Jip van der Valk mijn gast in “The Tailored Man in Blue, it is you” podcast. Ons gesprek ging over passie, potentie en prestatie en de invloed van ons brein hierop.


Ondernemers en ondernemende managers zijn vaak perfectionisten, piekeraars, conflict vermijders, pleasers of ervaren een kort lontje. Ze vinden dat ze niet lekker meer functioneren of weten niet wat ze willen. Ondanks adviezen en tips vallen ze steeds terug in oud gedrag of zitten tegen een burn-out aan.


Jip ruimt bij hen de onderliggende oorzaak van deze stoorzenders op. Voorgoed! Anders gezegd: de passie komt boven, de potentie wordt benut en de prestaties volgen als vanzelf!

Resultaat: rust en ontspannen genieten.


Ben je nieuwsgierig naar de podcast met Jip van der Valk?



Bij personal branding ervaren we als CEO, directeur, ondernemer of expert ook vaak stoorzenders. Het woord alleen al wekt vaak irritaties op. Ook hierbij is het goed om de stoorzenders en valkuilen op te ruimen en de voordelen ervan te omarmen.

Bij personal branding draait alles uiteindelijk om de kunst van het jezelf verkopen en als je begrijpt hoe de hersenen werken, ben je effectiever in het 'verleiden' van zakelijke kansen.


Personal branding begint met vertrouwen, het respect krijgen van anderen en er uiteindelijk voor zorgen dat mensen (je doelgroep) je sympathiek vinden om wie je echt bent.

Dat je hersenen hier een grote rol inspelen, moge duidelijk zijn. Wanneer je personal branding op de juiste manier inzet, worden je hersenen gelukkiger en wanneer je hersenen gelukkiger worden, neemt de kwaliteit van je leven toe. Alles wordt leuker, je krijgt meer energie en je relaties worden sterker. Duurzaamheid is het sleutelwoord.


Laat ik eens beginnen met een beetje hersenbiologie. Spiegelneuronen in onze hersenen lichten op wanneer je anderen emoties ziet uiten of wanneer jezelf activiteiten ontplooit. We zijn verbonden door empathie, het vermogen om elkaars emoties te voelen. Als je jezelf verkoopt, zullen mensen onbewust je emoties voelen voordat je één woord zegt. Het is daarom ook raadzaam om een omgeving te creëren die goed aanvoelt, zodat mensen graag bij je aankloppen en bij je kopen.


Schoonheid speelt hierbij een belangrijke rol en het is slim om hier aandacht aan te besteden. Schoonheid heeft wat mij betreft niet met ijdelheid te maken. Je persoonlijke uitstraling en houding bepalen of mensen bij je willen kopen. Alle kenmerken die wij als 'mooi' beschouwen, bepalen echt hoe mensen op ons reageren. Deze kenmerken worden bewust waargenomen en zijn niets anders dan je buitenkant, je imago.



Er zijn natuurlijk ook psychologische elementen van personal branding die op onbewust niveau communiceren? Deze elementen zijn niet zichtbaar en het is een kunst op zich om dit toe te passen in personal branding.


Allereerst houden mensen van voorspelbaarheid. We voelen ons veilig als we kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren. Als mens hebben we van onze ouders geleerd om het onvoorspelbare te vermijden. We schrikken onbewust als dingen anders blijken te zijn dan we hadden verwacht. Laat mensen niet schrikken en blijf trouw aan jezelf.


Ten tweede houden mensen van samenhang. Consistentie is de sleutel. We worden aangetrokken tot dingen die zich herhalen omdat de hersenen ze sneller herkennen. Daarom is je silhouet logo zo krachtig. Het zit in alles wat je doet. Het is eenvoudig, gemakkelijk te herkennen en je geeft mensen het gevoel dat ze je kennen. Een stabiel visuele beeld is meer lonend voor de hersenen. Wees dus consequent en kom de ene dag niet opdagen in een blauw pak en de andere dag in een groen pak. Als je een kleurenpalet kiest, blijf dan overal bij dat palet. Houd het simpel en schoon.


Ten derde is het belangrijk te werken aan je bekendheid. Vertrouwen wordt in de loop van de tijd opgebouwd. Vanuit zakelijk oogpunt is de kans groter dat je geld verdient als mensen je herkennen en vertrouwen. Je wilt niet dat je online aanwezigheid en je fysieke aanwezigheid van elkaar verschillen. Probeer niet iets anders te zijn dan de echte versie van jezelf die de tand des tijds zal doorstaan.


Tenslotte is het belangrijk om te bouwen aan iets duurzaams. Wanneer je digitale blueprint continu verandert, zullen mensen in de war raken en zal je ze kwijt raken. Met je digitale archivering van vandaag moet je nu al bedenken wat je over tien jaar wilt laten zien.


Er is natuurlijk een verschil tussen mannen en vrouwen als het gaat om personal branding. Vrouwen twijfelen vaker aan zichzelf dan mannen. Dit komt doordat het aantal vezels dat beide hersenhelften aan elkaar verbindt, bij vrouwen statistisch hoger is dan bij mannen. Dit betekent dat mannen goed zijn in het voltooien van taken waarvoor één kant van de hersenen nodig is, terwijl vrouwen beslissingen tussen beide hersenhelften heen en weer wisselen. Voor vrouwen is het dan ook raadzaam om besluitvaardigheid te ontwikkelen.


Vrouwen zijn ook vaker wars van het "verkopen" van zichzelf? Een belangrijke reden hiervoor is dat vrouwen geïntimideerd zijn door afwijzing. Vrouwen zijn opgevoed om te beschermen en niet om aan te vallen. Ze proberen nu zichtbaar te zijn op manieren waar ze al duizenden jaren bang voor zijn. We leven in een geheel nieuwe tijd en geen enkele vrouw heeft grote dingen bereikt zonder grote afwijzingen en mislukkingen.



Wanneer je van plan bent om online zichtbaar te zijn, zijn er altijd mensen zijn die je niet mogen. Het is dus essentieel om te wennen aan afwijzing naarmate de wereld evolueert. Vrouwen in deze tijd zullen moed nodig hebben op manieren die voorheen ondenkbaar waren. Onthoud tegelijkertijd dat vrouwen vastbesloten zijn om elkaar te koesteren en te beschermen. Dit wetende is het raadzaam dat je ondersteuningsteam klaar staat.


Personal Branding gebeurt niet van de ene op de andere dag en het lijkt misschien alsof de wereld tegen je samenzweert. Het gooit constant dingen naar je toe. Stel een schema op om prioriteit te geven aan zelfontdekking, zelfontwikkeling en groots denken. Zeg tegen jezelf dat jij het waard bent!


Verbind je met jezelf en bouw een netwerk om je heen. Door een netwerk om je heen te verzamelen, blijf je energiek en gemotiveerd om je taken uit te voeren. Alleen dan zullen snellere resultaten worden behaald. Personal branding vraagt een enorme inzet, maar het zal je energie geven en je helpen de TAILOR te worden over je eigen leven.


Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reacties! En wil je aub deze blog met jouw relaties delen? Dat waardeer ik enorm en alvast enorm bedankt! Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk :) “Maak maatwerk van je leven” en word TAILOR over je eigen bestaan en bewustzijn, zodat je vrijheid vindt in jezelf en dat durft te delen met de wereld.


Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft zijn eigen TAILORING model ontwikkeld.


Vandaag de dag werkt Edgar met CEO's, directeuren, ondernemers en leidinggevenden in verschillende branches. Hij verkoopt niet alleen stijlvolle maatkleding, maar helpt mannen de TAILOR te worden over hun eigen leven. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen. Als je dit goed verpakt, zal je meer mensen aantrekken en respect afdwingen.


Met de BLUES training en het TAILORING concept helpt Edgar CEO's, sprekers, ondernemers, kunstenaars en entertainers o.a. hun levensverhaal, levenslessen en boodschap aan de wereld te ontwikkelen en helpt hij ze aan een nieuwe magnetiserende brandstory.


Hiermee vinden ze meer vrijheid om zichzelf te zijn, trekken ze meer mensen/klanten aan, hebben ze meer energie en zijn ze zelfverzekerder, hebben ze een betere relatie met hun publiek en ontwikkelen ze een uniek authentiek personal brand vanuit hun eigen levenslessen.


“The Tailored Man in Blue. It is You". Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de man in het pak! In een pak zitten een hart en een ziel, het gaat om jou!


Maak maatwerk van je leven en word de TAILOR over je eigen leven.

Het TAILORING concept omvat de volgende stappen: Word de Tailor over .......


1. Je Talenten

2. Je Attitude

3. Je Imago en Identiteit

4. Je Leiderschap

5. Je Continue Ontwikkeling

6. Je Relaties en Resultaten

7. Je Invloed en Impact

8. Je Netwerk en Nieuwe klanten

9. Je Groei en Gezondheid


Het is mijn missie om je te helpen "maatwerk van je leven” te maken, zodat je de TAILOR wordt over je eigen bestaan en bewustzijn en je vrijheid vindt in jezelf en dat durft te delen met de wereld.