• EdgarNijdam

Hoe maak je je volgende carrière stap?



Het klinkt wellicht een beetje raar dat ondanks de pandemie, of misschien juist daardoor, een verrassend aantal mensen overweegt om vrijwillig van baan te veranderen. Ze worden gemotiveerd door een toenemend gevoel van ontevredenheid over hun huidige positie of ze ontdekken nieuwe kansen, aangezien bedrijven en industrieën de manier waarop ze werken willen transformeren en nieuw talent willen aantrekken om deze doelen te bereiken.


"De realiteit is dat je als werkzoekende ofwel ergens van weg rent of ergens naartoe rent''.

Het is belangrijk om te begrijpen wat jouw zoektocht inspireert, zodat je met je volgende stap meer succes en tevredenheid kunt behalen.


Voordat je deze weg inslaat en tijd en energie investeert in het zoeken naar werk, is het belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen:


  1. Ben je ergens door gefrustreerd? Misschien je baas, je salaris of de bijzonderheden van je functie?

  2. Is er een andere branche waartoe je je aangetrokken voelt?

  3. Welk doel hoop je te bereiken, zowel nu als op de lange termijn?


Door deze vragen te beantwoorden, krijgt je de kans om meer carrièremogelijkheden te vinden zonder van rol te wisselen. Als je je bijvoorbeeld onderbetaald voelt, maar wel geniet van je baan, dan is het de moeite waard om dat met je baas te bespreken voordat je een kans grijpt die misschien niet zo goed bij je past.


Zonder de antwoorden te kennen, weet je niet wat je tot dit punt heeft geleid en loop je het risico dat je ontevredenheid over je situatie je naar een nieuwe functie zal brengen. Objectief naar je situatie kijken is de sleutel om te begrijpen wat je nodig hebt in je volgende functie en waar je succesvol kunt zijn.


Te vaak maken werkzoekenden de verkeerde keuze wanneer ze een nieuwe kans overwegen, zonder te beseffen hoe dit hun bredere doelen en verlangens in het leven beïnvloedt.


Om erachter te komen wat je echt drijft in het leven, hoe dit zich vertaalt in jouw carrière en hoe hard je bereid bent om daar te komen, is het belangrijk om rekening te houden met vier categorieën:


Persoonlijk: Wat is het belangrijkste voor jou persoonlijk?


Ons werk speelt zo'n grote rol in ons leven dat het veel invloed heeft op ons dagelijkse geluk. Dit betekent dat wanneer je de volgende kans najaagt, je rekening moet houden met de impact ervan op de rest van je leven. Denk goed na over je doelstellingen buiten je carrière om.


Wil je trainen voor een marathon? Dierenlevens redden? Een specifieke vakantie plannen? Werk je fulltime of parttime? Werk je offline, online of een combinatie van beiden.


Vraag jezelf altijd af welk type functie of bedrijf deze doelen ondersteunt?


Professioneel: Wat is het meest belangrijk voor je op professioneel vlak?


Dit gaat over het opstellen van een routekaart voor je volgende functie en je carrière op lange termijn.


Naar wat voor soort bedrijfswaarden ben je op zoek; welke verantwoordelijkheden neem je graag op je; wat voor een niveau wil je bereiken en waar ben je het meest gepassioneerd over?


Er is vaak een discrepantie tussen wat mensen denken wat ze uit hun carrière willen halen en waar ze eigenlijk voor willen werken. In deze stap wil je het ‘waar’ identificeren, dus wees eerlijk tegen jezelf.



Financieel: Wat is het belangrijkste voor jou op financieel gebied?


Waar ben je momenteel financieel?

Heb je al eerder in jezelf geïnvesteerd?

Wat is je inkomen?

Welk inkomen zou je volgend jaar willen hebben?


Het is gemakkelijk om financiële doelen te vergelijken met professionele doelen, maar je zal deze tocht echt apart moeten bekijken. Je financiële doelen bepalen je gewenste financiële situatie. Je professionele doelen bepalen uiteindelijk waar je als mens voor wilt staan. Je jaarsalaris heeft hier uiteindelijk niet veel mee te maken.


Is het je doel om te sparen voor een tweede huis? Om je kinderen te laten studeren? Om met een bepaalde leeftijd met pensioen te gaan? Door deze doelen te verduidelijken, ben je gemakkelijker in staat om te verduidelijken wat je zoekt in je volgende functie en wat er nodig is om die doelen te bereiken.


Het opschrijven van deze verlangens dwingt je om echt voor jezelf te kiezen, aangezien je erkent welke doelen en ambities belangrijk voor je zijn en hoe toegewijd je bent om ze te bereiken. Als ze eenmaal op papier staan, kun je ook prioriteit geven aan de categorieën die op dit moment het belangrijkst voor je zijn, zodat je uiteindelijk een beslissing neemt om de redenen die voor jou het belangrijkst zijn.


Bijdrage: Vanuit het oogpunt van een bijdrage, wat is de meest belangrijke bijdrage die je in het komende jaar wilt leveren? Wellicht aan je gezin, aan je netwerk of aan de samenleving.


Deze vraag haalt je een beetje uit je comfortzone en ik vind deze vraag belangrijk, omdat ik denk dat veel coaches, sprekers, ondernemers en artiesten ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben, waarbij ze de wereld mooier willen maken. Ik ben benieuwd naar die grotere visie die ze voor zichzelf hebben. Wat is hun bijdrage aan de wereld?


Heb je een duidelijk idee van waar je naar op zoek bent?


Dan is het nu de tijd om een authentiek personal brand te ontwikkelen en op te bouwen waarmee je je kan onderscheiden in jouw vakgebied. Je kan je nu ontwikkelen en je vakkennis vergroten. Ik raad je aan om op LinkedIn te beginnen, waar je de aandacht van jouw gewenste branche kunt trekken door jouw unieke kijk en kennis te delen.


Jouw authentieke personal brand gaat niet alleen om het aangaan van een nieuwe mogelijkheid, het gaat om het opbouwen van en contact maken met jouw netwerk.


Vind je dit allemaal erg lastig?


Graag help ik je een beetje op weg met het maken van de juiste keuze die veel invloed heeft op jouw professionele, persoonlijke en financiële toekomst.


De kracht van verbeelding en visie.


Veel mensen zijn gestopt met dromen. Veel mensen gebruiken hun visie en hun verbeelding niet. Ik geloof dat het onze taak is om iemands visie en verbeelding te activeren en hem de mogelijkheid te geven om weer te gaan te dromen.


Iemand die geen ja durft te zeggen zegt tegen een betere toekomst op het gebied van zijn gezondheid, zijn financiën, zijn relaties, zijn spiritualiteit of zijn dromen heeft naar alle waarschijnlijkheid pijn, nederlagen en verlies ervaren.


Er is een krachtige vraag die ik de Maak Vraag noem, die iemand helpt om in zijn verbeeldingskracht en visie te komen.


“Als je in het komende jaar alles zou kunnen waarmaken wat je maar wilt en je wist dat je het kon, hoe zou het volgende jaar eruit zien?"


Dit is de schepping vraag en deze vraag creëert kracht. Het geeft mensen toestemming om te dromen. Het is een krachtige vraag, omdat het iemand uit de onbewuste pijn haalt, waarin hij leeft en stelt hem in staat zich een betere toekomst voor te stellen door zijn verbeeldingskracht te activeren.


Deze vraag helpt je je fantasie nu meteen te activeren. Ik eindig deze blog dan ook met deze belangrijke vraag:


“Als je in het komende jaar iets zou kunnen creëren en je wist zonder twijfel dat je het zou kunnen hebben en waarmaken, wat zou je creëren”?​

Ikzelf creëerde vorig jaar een geheel nieuwe brandstory, "The Tailored Man in Blue, it is you".


Jij hebt het Talent om een verschil te maken in het leven van anderen.

Met jou aandacht voor je Attitude en Authenticiteit kan je de juiste mensen in je leven aantrekken.

Jij hebt het Imago om andere mensen te inspireren.

Jij neemt de leiding over je eigen leven door uit je bestaande systemen te stappen.

Jij Ontwikkelt je continu, zodat je duurzame resultaten gaat behalen en duurzame relaties opbouwt.


  • Denk jij dat je talent en verhaal er niet toe doet?

  • Leef jij hetzelfde leven als 10 jaar geleden?

  • Voel je je onzeker?

  • Werkt je hard, maar haal je hier geen voldoening uit?

  • Voelt je je te vaak uitgeput?


Wil jij iets nieuws creëren in je leven, maar loop je vast in je dagelijkse patronen?

Graag nodig ik je uit voor een inspirerend gesprek bij mij in "The Tailored Man in Blue, it is you" showroom.


Ik wens je veel succes met het maken van je volgende carrière stap.


Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reacties! En wil je aub deze blog met jouw relaties delen? Dat waardeer ik enorm en alvast enorm bedankt! Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk :) “Maak maatwerk van je leven” en wordt TAILOR over je eigen bestaan en bewustzijn, zodat je vrijheid vindt in jezelf en dat durft te delen met de wereld.


Verbind, Leer en Inspireer en Groei met Stijl in je Pak en word de TAILOR over je eigen leven!


Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft zijn eigen TAILORING model ontwikkeld.


Vandaag de dag werkt Edgar met CEO's, ondernemers, leidinggevenden, coaches en influencers in verschillende branches. Hij verkoopt niet alleen stijlvolle maatkleding, maar helpt mannen de TAILOR te worden over zijn eigen leven. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen. Als je dit goed verpakt, zal je meer mensen aantrekken en respect afdwingen.


Met de BLUES training en het TAILORING model versterkt Edgar ambitieuze vrouwelijke coaches, sprekers, ondernemers, kunstenaars en entertainers hun levensverhaal, levenslessen en boodschap aan de wereld te ontwikkelen en helpt hij ze aan een nieuwe magnetiserende brandstory.


Hiermee vinden ze meer vrijheid om zichzelf te zijn, trekken ze meer mensen/klanten aan, hebben ze meer energie en zijn ze zelfverzekerder, hebben ze een betere relatie met hun publiek en ontwikkelen ze een uniek authentiek personal brand vanuit hun eigen levenslessen.


“The Tailored Man in Blue. It is You. Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de mens in het pak! Het gaat om jou!


Samen gaan we de wereld een beetje mooier maken. Jij hebt het talent om te transformeren. Met jouw aandacht, attitude en authenticiteit weet je de juiste mensen aan te trekken. Jij hebt het imago dat inspireert. Jij neemt de leiding neemt over je eigen, zodat je de leider wordt van je eigen toekomst. Je ontwikkelt je continu. Op deze manier bouw je aan duurzame resultaten en relaties. Met jouw authentieke personal brand en verhaal maak je impact. Je onderscheid je en valt op in je groeiende netwerk. Je doet waar je goed in bent en leeft je potentieel en dit maakt je gelukkig.


Het is mijn missie om een stijlvol, authentiek en inspirerend netwerk op te bouwen, waar mee we een podium creëren en miljoenen mensen kunnen helpen en inspireren. Kan ik jou verwelkomen in mijn netwerk?



31 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven